Alpinbransjen feirer alle tiders comeback-sesong




29. apr 2022

Pressemelding fra Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner 29 april 2022

Alpinbransjen feirer alle tiders comeback-sesong på ny bransjemesse på Sundvolden – med fokus på utvikling, bærekraft og digitalisering

- Messen vår er en viktig møtearena for å knytte kontakter og gjøre business – ja for alpin- og fjellbransjen er det rett og slett som vårens vakreste eventyr sier Camilla Sylling Clausen, generalsekretær i norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner. Bransjemessen arrangeres i år 4-5 mai på Sundvolden.

Etter 2 sesonger sterkt preget av pandemien, var vi veldig spente på utfallet denne vinteren. Imidlertid har etterspørselen etter skiopplevelser vært enorm og flere av medlemmene, både de mange mindre og de større anleggene på reiselivsdestinasjonene, melder nå om rekordomsetning. Det ser faktisk ut til å bli tidenes sesong for alpinbransjen! Ikke alle anlegg har stengt riktig ennå, så de eksakte tallene får vi sammenstilt først i neste uke, men det ser meget lovende ut for en ny rekord sammenlignet med siste normale sesong som var sesongen 2018/2019. Ekstra hyggelig er det å se at folk vil på ski, både hos de bynære anleggene og skiheisene drevet på dugnad, i tillegg til hytte- og hotelldestinasjonene. Jevnt over hele landet, sier Clausen.

Alpingjestene fra både inn og utland har funnet veien tilbake til bakkene, og tatt med seg enda flere. Det er en svært viktig tilbakemelding for bransjene våre med en slik tydelig oppslutning, og lederen for bransjeforeningen gleder seg over de gode tallene sammen med medlemmene nå i oppsummeringen av sesongen. Gode tall til tross for at vinteren var svært snøfattig, og påsken var så sen i år. Med en god vintersesong som «ballast» etter 2 tøffe år under pandemien, er investeringsviljen og fokuset på videre utvikling hos våre medlemmer tilbake.

En kjapp forespørsel hos noen av bransjens største leverandører viser at tall på investeringer i nye prosjekter innen heis og snøproduksjon for ferdigstilling i 2022, foreløpig ligger i størrelsesorden 6-700 millioner kroner. Dette er et ekstra tydelig tegn på at det er optimisme i industrien når vi vet at flere nye eiendomsprosjekter i fjelldestinasjonene allerede er godt i gang, kommer i tillegg - sier Clausen.

Norges over 200 alpinanlegg omsetter i overkant av 7,5 millioner betalte skidager og selger heiskort for omlag 1,5 milliarder NOK pr. normale vintersesong. Ringvirkningene fra hjørnestensbedriften skiheisen er store i fjellregionen, og utenlandske gjester legger i snitt igjen 6-7 kroner per heiskort-krone når de overnatter, spiser, leier ski og går på skiskole.

Hvert år gjøres det store investeringer for å sikre trygge og gode skiopplevelser for publikum, og det investeres i videreutvikling innen snøproduksjon, skiheiser, overnattingsfasiliteter, opplevelser, restauranter, digitalisering og destinasjonsutvikling. Utviklingen de siste årene viser at nå at flere alpinanlegg og destinasjoner tidligere omtalt som «vinterdestinasjoner» endrer seg til også å inkludere aktiviteter i barmarks-sesongen i sine satsinger. Det utvikles og investeres i økende grad i sommer- og barmarksopplevelser, slik at fler destinasjoner og anlegg nå driver helårsindustri. Disse endringene gjenspeiler seg også på alpin- og fjell messen i 2022, der det vil være økt fokus på helårsdrift og bærekraft, og deltakerne vil være opptatt av tilbud omkring opplevelser og produkter på barmark.

Digitalisering og dokumentasjon

- Det ble en tøff start på nok en vinter, med nye strenge tiltak før jul. Men pandemien har også gitt oss mye god læring, særlig på den digitale fronten. På Sundvolden lanseres nå en helt ny digital skaderapporteringstjeneste for alpinbransjen, utviklet med støtte fra Innovasjon Norge. Fokuset på ansvar, sikkerhet og dokumentasjon vokser i takt med krav fra myndighetene, så denne tjenesten kommer til å være en viktig støttespiller for medlemmene våre fremover. Etterhvert tror vi også at tjenesten kan videreutvikles slik at andre tilbydere av aktiviteter kan ta den i bruk, for egen og gjestenes trygghet – sier Clausen. Løsningen er laget av det norske firmaet DayTwo på oppdrag fra bransjeforeningen.

Bransjen ser nå frem til messedager med kolleger fra hele Norge, og leverandører fra inn- og utland som også har stått i noen tøffe år.
Det er ventet om lag 1000 gjester til messen, som har rundt 70 utstillere i år.

Mer om messen og årets utstillere her: https://alpinogfjell.no/progra...
Mer om bransjeforeningen:https://alpinogfjell.no/om-oss

Messens åpningstider – Sundvolden Hotel messehallen:

Onsdag 4 mai 10-18
Torsdag 5 mai 10-17

For ytterligere kommentarer;

Camilla Sylling Clausen
Mobil 92405217 camilla@alpinogfjell.no

For ytterligere kommentarer;

Generalsekretær Camilla Sylling Clausen
Mobil 92405217 camilla@alpinogfjell.no