Parkkurs Varingskollen 23 januar

Bakgrunn for kurset:

Bransjeforeningen har i mange år arbeidet aktivt for å bedre kvaliteten og sikkerheten i norske parker.

Parkproduktet har for mange blitt en viktig del av den opplevelsen anleggene tilbyr publikum. Det finnes i dag stabile kundegrupper innenfor både twintip og snowboard, noe som bidrar til fremtidig rekruttering både til idrett og anlegg.

Vi ønsker nå å invitere til et lavterskel parkkurs over en dag, sentralt i Oslo-området.

Kurset bidrar med kunnskap i forhold til:

• Introduksjon til parkens rolle som en «opplevelse» og et strategisk valg i et moderne alpinanlegg.
• Strategiske valg for økt effektivitet og produktivitet
• Parkens målgrupper, krav til ressurser og kompetanse
• Parkens elementer
• Brukersentrert design og planlegging av parkproduktet
• Sikker, brukervennlig og funksjonell hoppdesign
• Bygge parkproduktet
• Drifte, vedlikeholde og sikre parkproduktet


Kurset er delt opp i en teoretisk del og en praktisk del. I den teoretiske delen vil det være foredrag på de ulike temaer og deltakelse i diskusjoner og erfaringsutvekslinger mellom deltakere og foredragsholder.

I den praktiske delen blir det en felles befaring i anlegget hvor vi diskuterer ulike design med bakgrunn i den teoretiske delen.

Kjøreplan for dagen er:

9.30- ca.15.00 Teori (innendørs)

Vi starter med kaffe og bli kjent kl 9.30

Kurset starter kl 10 og vi tar kaffe og lunchpause når det passer i programmet.

ca. 15.00-ca. 17.30 Praktisk befaring utendørs i Varingskollens park

Pris

Prisen er kr 1 750.- pr deltaker og inkluderer kurs, kaffe og lunch

Deltakere sørger for egen transport til anlegget.

Meld fra om evt allergier ved påmelding

Kursholder: Claes Högström

  • Claes har jobbet med terrengparker og events i Norge og utlandet siden 1999. Han har lang erfaring i kjøring av tråkkemaskin og har kombinert sitt arbeid med studier.

  • Høsten 2014 tok han en doktorgrad i bedriftsøkonomi. Claes forskning har delvis blitt utført på terrengparker, hvor han har fokusert på hvordan bedrifter kan forstå og skape verdier gjennom kunde- og merkevareopplevelser. I dag deltar han i en internasjonal forskergruppe som studerer hoppdesigns fysiske og opplevelsesmessige effekter på atleter.

• Claes har vært sentral i utformingen av parkveilederen som finnes i ny utgave (2019). Papirutgave deles ut på kurset. Se også link: https://snowpark.no/ ;

Tidligere oppdrag og arbeid med parker og events inkluderer blant annet:

FIS Big Air World Cup, Myrkdalen 2017
Varingskollen 2016 og fremover
Myrkdalen 2014-2015
FIS Slopestyle World Championship,Voss 2013 TTR/WSF Snowboard World Championship, Oslo 2012 FIS Slopestyle World Cup, Argentina 2012

The Arctic Challenge 1999-2011
Nissan X-trail Jam,Tokyo 2008
Trysilfjellet (SkistarTrysil) 2000-2009
Air&Style, Innsbruck 2008-2009
O’neill Pro Freestyle, Avoriaz og O’neill Evolution, Davos Burton European Open, Livigno