I mange bygder er alpinanlegget hjørnesteinsbedriften. Anlegget gir store økonomiske og næringsmessige ringvirkninger, og legger grunnlag for vekst, arbeidsplasser og utvikling i en rekke andre virksomheter lokalt. Når virksomheter i og rundt næringen vokser frem, utvikles tjeneste- og opplevelsestilbud, restauranter og kafeer, butikker, og et bredere kulturtilbud. Ikke minst gjelder dette i de mange små anleggene rundt om i landet. Vi ser mer helårsdrift med økt aktivitet, og bruk av eksisterende infrastruktur. I tillegg til næringsliv og arbeidsplasser er små og store, ideelle og kommersielle alpinanlegg viktige arenaer for folkehelse, lek og levende lokalsamfunn i hele landet.
Alpinbransjen bidrar til om lag 7,5 millioner skidager og om lag 4 millioner gjestedøgn i året, bare i vintersesongen. Alpint reiseliv har et stort andel ledig kapasitet, særlig i ukedagene i eksisterende senger, og har et stort potensial for videre vekst i nærmarkeder som SE, DK, DE, UK og NL.
Samtidig som det er satt et eksportmål for reiselivssatsingen på 66 mrd. kroner innen 2030, skal klimautslippene reduseres med 55 prosent. Da må hele næringslivet bidra. Vi i alpinnæringen vil bidra ytterligere inn i dette.
- For å omstille driften og videreutvikle både små og store anlegg i hele landet i en mer bærekraftig retning, trenger alpinnæringen risiko reduserende støtteordninger.
- Nasjonalt eksportråd viser til behov for å gjennomgå de bedriftsrettede virkemidlene som kanaliseres gjennom virkemiddelapparatet, herunder Enova og Innovasjon Norge.
Energisparing og bærekraft
Energi er en knapp ressurs. Energieffektivisering er viktig for å sikre kapasitet i det norske energi- og kraftsystemet. Alternativnytten av den sparte energien er betydelig. Behovet for energieffektivisering er størst om vinteren, når presset på kraftsystemet og prisene er høyest. Dette understrekes også av regjeringen i forslag til statsbudsjett for 2025. Regjeringen viser til at energieffektivisering og fleksibelt elektrisitetsforbruk som reduserer forbrukstoppene, over tid kan føre til lavere investeringsbehov i strømnettet og dempe behovet for andre tiltak for å sikre effektbalansen deler av året. Effektiv bruk av energi står sentralt i ei kostnadseffektiv utvikling av kraftsystemet.
Dette støtter vi. Det er særlig viktig å få på plass tiltak i alpinnæringen, som bruker betydelig mengde energi i vinterhalvåret. Energieffektivisering gjennom modernisering av alpinanleggene vil også bidra til å styrke næringens konkurransekraft og gjøre den mer bærekraftig.
Bransjeforeningen Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner har utarbeidet en rapport som anslår dagens forbruk, potensialet for energibesparing og foreslår tiltak for energieffektivisering i bransjen.
Foreningen lanserte våren 2024 en "Bransjeveileder for bærekraft". Veilederen skal også gi en god innføring i hva bærekraftstiltakene vil bidra til for de medlemmene som har kjent at de synes det er uoversiktlig og krevende å komme godt i gang.
Arbeidet skal bidra til å gjøre bærekraft lønnsomt, lærerikt og samlende for bransjen og dette skal gi oss konkurransefordeler og nye muligheter for en styrket norsk alpinnæring.
Her er noen områder hvor vi som bransjeorganisasjon fyller en rolle:
- Lage en ønsket strategi for bransjen med, målsetninger som forplikter
- Være kompetansetilbyder på prosess og fag
- Bedre rammevilkår på myndighetsnivå, feks. lavere avgifter på miljødiesel
- Fasilitere arenaer for erfaringsutveksling
- Motivere og bidra i prosesser
- Skaffe bransjeavtaler fra leverandører
- Samle statistikk og følge bransjens utvikling i møtet med samarbeidspartnere, leverandører og tilbydere
Nettversjonen av bransjeveilederen kan du laste ned under, og håndboken ble distribuert i hefteform til alle medlemmer og samarbeidspartnere våren 2024. Heftet er gratis kan bestilles ved å sende foreningen en e-post.