Bransjestandard ansvar og sikkerhet i alpine nedfarter

Formålet med en bransjestandard for ansvar og sikkerhet i alpine nedfarter er å øke fokus på sikkerhets- og informasjonsarbeidet. Bransjeforeningen ønsker å tydeliggjøre det ansvar som påhviler så vel skikjøreren som anleggets eiere og driftere, og sørge for et godt og standardisert sikkerhetsnivå i alpinanleggene for å skape gode og trygge skiopplevelser for alle gjester. Videre definerer standarden hvilke tiltak som bør gjennomføres for å minimere risikoen og dermed bidra til å redusere antall skirelaterte skader i norske alpinanlegg.

Arbeidet med å revidere de tidligere anbefalte retningslinjene fra 2005 ble iverksatt for å forsikre oss om at de oppfyller dagens krav til ansvar og sikkerhet i alpine nedfarter. Bransjestandarden er følgelig ikke ny, men basert på de erfaringer vi har fra sikkerhetsarbeidet i Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner (Tidligere Alpinanleggenes Landsforening, heretter Alpin og fjell) samt de erfaringer bransjen har kunnet trekke ut fra de rettsavgjørelser som har berørt ansvar og sikkerhet i alpinnæringen. Videre har Alpin og fjell tatt utgangspunkt i den praksis for ansvar og sikkerhet som gjelder i Europa.

Retningslinjene i bransjestandarden gjelder for alle alpinanlegg, uavhengig av størrelse, drifts- eller eierform. Det er anleggseiers ansvar å sette seg inn i og følge de enhver tid gjeldende lover og regler knyttet til næringen. Det samme gjelder ansvaret for å sette seg inn i de til enhver tid gjeldende anbefalte retningslinjer og dermed standarden for bransjen. Innholdet i dette heftet er generelle bransjestandarder, og ethvert alpinanlegg må gjøre sine egne og individuelle vurderinger ut fra egen risikovurdering.

I en rettslig prosess vil bransjepraksis - inklusive denne bransjestandarden - kunne bli vektlagt. Bransjestandarden er ikke bindende for domstolene. Hvorvidt den vil bli vektlagt er avhengig av om domstolene vurderer standarden som god eller ikke. I så fall vil standarden bli lagt til grunn som målestokk for anleggets rutiner og handlemåte. Hvis disse er i samsvar med standarden vil anleggseier sannsynligvis bli fri for ansvar. Det er imidlertid ingen automatikk i dette, idet domstolen uansett må foreta en konkret vurdering av forholdet. Motsatt vil manglende oppfyllelse av det nivået bransjestandarden legger opp til medføre at anlegget kan komme i ansvar.

Det er det berørte anleggets oppgave å dokumentere at de nødvendige rutiner og tiltak er gjennomført for å forhindre at noen skader seg selv eller andre. Manglende dokumentasjon kan indikere at anlegget ikke har iverksatt de nødvendige ruiner og tiltak - og dermed - at det kan komme i ansvar. Viktigheten av god dokumentasjon skal derfor understrekes.

Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap (DSB)Statens Jernbanetilsyn (SJT) og Arbeidstilsynet fører tilsyn med Norske alpinanlegg. Statens havarikommisjon er undersøkende myndighet ved hendelser.

Last ned bransjestandard for ansvar og sikkerhet i alpinanlegg